Preskoči na vsebino Zemljevid strani

Novinarska vprašanja Bloomberg Adria

16. maj 2022
LETNO POROČILO

 

Spoštovani,

podajamo vam odgovore na vaša vprašanja:

  • Kot lahko razberemo iz sklepa poročila, so v lanskem letu odhodki presegli prihodke, izgubo pa se bo krilo iz nerazporejenih prihodkih preteklih let. Ob tem me zanima, kje tičijo razlogi za izgubo, saj smo v lanskem letu zabeležili visoko rast cen nepremičnin? Iz samega poročila namreč to ni posebej razvidno.

Stanovanjski sklad RS z lastnim investicijami, nakupi po javnem pozivu in programih Sklada pridobiva številna nova dostopna najemna stanovanja in pri tem ustvarja visoke letne odhodke v poslovanju. Investicije v nova stanovanja, se vračajo preko najemnin v daljšem časovnem obdobju, zato je v izkazih poslovanja izguba utemeljena. Zagotavljanje novih najemnih stanovanj bo mogoče na tak intenziven način le v času, ko bo Sklad razpolagal z ustreznimi finančnimi viri, ki omogočajo kritje izgube. Ko bodo finančni viri, presežki iz poslovanja iz preteklih let in zadolževanje izkoriščeni, bo zagotavljanje novih najemnih stanovanj odvisno, predvsem, od dodatnih sredstev, ki bi jih zagotovil ustanovitelj. Glede na dejavnost Sklada v zagotavljanje najemnih stanovanj, visoka rast nepremičnin vpliva negativno, saj ob višjih cenah nepremičnin ob omejeni količini sredstev, Sklad lahko zagotovi manjše število novih najemnih stanovanj. Visoka rast cen nepremičnin pa se sorazmerno ne odraža tudi v rasti najemnin, ki so najpomembnejši dohodek Sklada.

  •  Poleg tega je v poročilu zapisano, da dolgoročne cilje poslovanja SSRS opredeljuje zlasti nacionalni stanovanjski program. Lahko   natančneje pojasnite, kakšni so cilji sklada za letos in kakšni so srednjeročni cilji? Kaj štejeta za največji doseženi cilj v preteklem  letu?

Na podlagi dolgoročnih usmeritev iz ReNSP15-25 in Poslovne politike Stanovanjskega sklada RS 2021–2025 si je Sklad v poslovnem in finančnem načrtu za ključne cilje v letih 2021 in 2022 postavil naslednje prioritetne cilje:

 

  • povečanje javnega najemnega fonda stanovanj;
  • zagotavljanje stanovanj za ciljne skupine na trgu z lastnimi investicijami in povezava z ukrepom poznejšega odkupa iz najema ter ukrepom deljenega lastništva;
  • postopna reorganizacija in optimizacija procesov Sklada za potrebe izvajanja dodeljene mu vloge glavnega nosilca izvajanja ReNSP15-25 in izvajanje Poslovne politike Stanovanjskega sklada RS 2021–2025;
  • krepitev razvojne vloge Sklada z vzpostavitvijo in izvajanjem projekta trajnostne stanovanjske gradnje in obnove ter nadaljnjim razvojem implementacije BIM standarda za področje stanovanjske gradnje;
  • razvoj in optimizacija kapitalskih deležev in finančnih naložb Sklada.

 

Drugi povezani cilji Sklada v letih 2021 in 2022:

           

  • strokovno in kadrovsko okrepiti Sklad za projektno in dolgoročno delovanje;
  • izvajanje zakonskih pooblastil;
  • dodeljevanje finančnih spodbud po posameznih drugih programih in ukrepih;
  • izvedba nadaljnjega prenosa stanovanj, na podlagi sklepa Vlade RS z dne 7. 5. 2009, v last in posest Sklada ter občin in zagotovitev primernosti nezasedenih stanovanj za njihovo oddajo;
  • podajanje pobud in sodelovanje s pristojnimi organi za spremembe zakonodaje stanovanjskega in finančnega področja z namenom večje operativnosti Sklada in zagotovitve finančnih virov za njegovo vzdržno poslovanje;
  • sodelovanje z ustanoviteljem in njegovimi organi za pridobitev in nadaljnje razdeljevanje sredstev iz skladov, programov, partnerstev in instrumentov Evropske unije.

 

Cilji Sklada za obdobje 2021–2025 iz Poslovne politike Stanovanjskega sklada Republike Slovenije, javnega sklada, 2021–2025:

 

  1. pridobitev do 500 novih javnih najemnih stanovanj s pripadajočimi 500 parkirnimi mesti, vključno z bivalnimi enotami (od tega iz soinvestitorstva polovica v lasti Sklada) na podlagi vsakokratnega programa sofinanciranja – Program JNS;
  2. pridobitev do 150 novih oskrbovanih najemnih stanovanj in 50 mest v domovih za ostarele na podlagi vsakokratnega programa sofinanciranja – Program za starejše;
  3. pridobitev do 3.280 novih javnih najemnih stanovanj za mlade, mlade družine in starejše z nakupom na zunanjem trgu nepremičnin (nakupi po vsakokratnem javnem pozivu za nakup stanovanj in zemljišč, nakupi od znanih prodajalcev, nakupi na javnih dražbah, zamenjave nepremičnin, partnerski projekti);
  4. razvoj novih projektov gradnje javnih najemnih stanovanj na zemljiščih, ki so v lasti Sklada iz obdobja pred 2018, in na zemljiščih, kupljenih v letih 2018 in 2019 od DUTB, d. d.;
  5. prenos preostalih stanovanj, ki so v lasti Republike Slovenije in brezplačni uporabi Sklada, v last Sklada (32 stanovanj, ki so še v brezplačni uporabi, urediti prenos na Sklad) in v last občin (8 stanovanj);
  6. gospodarjenje z vsakokratnim fondom lastnih javnih najemnih stanovanj (neprofitnih, oskrbovanih in tržnih stanovanj, stanovanj za posebne namene) in službenih stanovanj za potrebe javne uprave in gospodarstva ter z uporabo modelov BIM;
  7. uporaba instrumentov odkupa iz najema in deljenega lastništva, upoštevajoč usmeritve ReNSP15-25 ob vzpostavitvi pravnih podlag v okviru stanovanjske ali druge zakonodaje;
  8. finančne spodbude pravnim in fizičnim osebam v obliki ugodnih posojil po programih in javnih razpisih Sklada;
  9. vzpostavitev in delovanje Javne službe za najemniško upravljanje v skladu s stanovanjsko zakonodajo;
  10. vzpostavitev in delovanje Evidence javnih najemnih stanovanj za potrebe Javne službe za najemniško upravljanje v skladu s stanovanjsko zakonodajo;
  11. izvajanje zakonskih nalog po javnem pooblastilu v skladu z vsakokratno zakonodajo (dolgoročna stanovanjska posojila najemnikom v denacionaliziranih stanovanjih v skladu z vsakokratno stanovanjsko zakonodajo in dolgoročna stanovanjska posojila za obnovo Posočja, izvajanje NSVS, izvajanje pilotnih projektov po ReNSP15-25);
  12. odprodaja poslovno nepotrebnih nepremičnin (poslovnih prostorov in drugih nepremičnin);
  13. izvedba nadaljevanja notranje reorganizacije Sklada po zagotovitvi ustreznih pravnih podlag v zakonodaji in okrepitev z dodatnimi kadrovskimi viri;
  14. krepitev in izvajanje razvojne vloge Sklada na stanovanjskem področju;
  15. trajnostna gradnja in celovita prenova stanovanjskega fonda pri vseh produktih in programih Sklada;
  16. razvoj lastne blagovne znamke TPSG in sodelovanje pri razvojnih projektih na področju stanovanjske gradnje;
  17. implementacija uporabe tehnologije BIM na lastnih investicijah Sklada;
  18. prizadevanje za pridobitev sredstev iz skladov EU;
  19. pridobivanje znanj in premoženja za in v okviru razvojnih (raziskovalnih) partnerskih projektov;
  20. gospodarjenje z vsakokratnimi kapitalskimi naložbami Sklada.

Zagotovo se ključni doseženi cilji v letu 2021 nanašajo na zagotavljanje novih javnih najemnih stanovanj po programih SSRS in v okviru lastnih investicij. Po programih Sklada je bilo v letu 2021 zagotovljenih 263 novih najemnih stanovanj, Sklad pa je v okviru lastnih investicij in nakupov pridobil 367 novih najemnih stanovanj.

  • Zakaj je bilo pri oceni realizacije za leto 2021 ugotovljeno, da bodo rezultati poslovanja leta 2021 odstopali od finančnega načrta? Katera so bila izhodišča za rebalans? 

Razlogi za pripravo rebalansa so bili:

  • vpliv epidemije koronavirusa SARS-COV-2 in povezane zakonodaje na časovno izvedbo posameznih projektov lastnih investicij;
  • vpliv poznega sprejema poslovne politike Sklada za obdobje 2021–2025 (11. 3. 2021) in Poslovnega ter finančnega načrta Stanovanjskega sklada RS za leti 2021 in 2022 (1. 6. 2021) ter posledično pozne objave programov za zagotavljanje javnih najemnih stanovanj in stanovanjskih enot za starejše ter javnega poziva za nakup stanovanj in zemljišč za gradnjo stanovanj vse v letih 2021 in 2022;
  • racionalizacija stroškov (dela pri izvedbi GOI del, druge storitve) pri projektih Novo Brdo in Skupnosti za mlade Gerbičeva v Ljubljani in Pod Pekrsko gorco v Mariboru;
  • spremenjena dinamika porabe sredstev po programih sklada za zagotavljanje javnih najemnih stanovanj in stanovanjskih enot za starejše;
  • vplivi sprememb in dopolnitev Stanovanjskega zakona SZ-1;
  • s strani Republike Slovenije napovedana dokapitalizacija Sklada za potrebe nadaljnje dokapitalizacije hčerinske družbe Spekter, d. o. o., leta 2022 za povečanje investicij v zagotavljanje večjega števila javnih najemnih stanovanj in povečanje tržnega deleža družbe na področju upravljanja;
  • uskladitev prihodkov in odhodkov v rebalansu finančnega načrta Sklada za leti 2021 in 2022.

 

  • Kateri so aktualni projekti sklada?

Stanovanjski sklad RS (SSRS) zagotavlja javna najemna stanovanja kot investitor (lastne gradnje), v sklopu Programov sofinanciranja in kot kupec stanovanj preko Javnega poziva. Stanovanjski sklad RS stanovanja oddaja po vnaprej znanih kriterijih in pogojih opredeljenih v Javnem razpisu za oddajo stanovanj v najem. 

Podatki o stanovanjih, ki so trenutno v gradnji:

Investicije SSRS (lastna gradnja):

–              Pod Pekrsko gorco, Maribor – 400 stanovanj; faza 1 – 212 stanovanj (182 javnih najemnih stanovanj in  30 oskrbovanih stanovanj) in faza 2 – 188 stanovanj (158 javnih najemnih stanovanj in 30 oskrbovanih stanovanj. Predviden zaključek gradnje do konca leta 2022

–              Dolgi most, Ljubljana –  40 stanovanj; predviden zaključek gradnje do konca leta 2022

–              Nova Dolinska, Koper – 91 stanovanj; predviden zaključek gradnje do konca leta 2023

V pripravi pred gradnjo (projektiranje, pridobivanje gradbenih dovoljenj, priprava za gradnjo) je 587 javnih najemnih stanovanj na lokacijah Novo mesto, Jesenice, Kranj, Lukovica, Lendava, Ljubljana in Nova Gorica z rokom dokončanja do leta 2025/2026.

V pripravi na daljši rok po letu 2025 pa so projekti za pridobitev 1.171 stanovanjskih enot (Ljubljana, Kranj, Novo mesto, Maribor).

Razvoj investicij v naslednjih letih je odvisen od zagotovitve sistemskega vira financiranja in izvedbe potrebnih ukrepov na strani države.

Sofinanciranje gradnje v sodelovanju z občinami:

V gradnji in realizaciji je 340 javnih najemnih stanovanj v Ljubljani, Celju, Kopru, Slovenskih Konjicah in Zrečah ter 60 najemnih oskrbovanih stanovanj v Šmarju pri Jelšah, Rogaški Slatini in Trbovljah z rokom dokončanja v tem in naslednjem letu.  

Javni poziv na nakup:

V gradnji je 35 stanovanjskih enot v Ravnah na Koroškem, rok dokončanja poleti 2023.

S spoštovanjem, Stanovanjski sklad RS


Preberite tudi

25. april 2024

Novinarska vprašanja Dnevnik

JAVNA NAJEMNA SLUŽBA
25. april 2024

Novinarska vprašanja Večer

OSKRBOVANA STANOVANJA HMELINA
27. februar 2024

Novinarska vprašanja Dnevnik

DVIG TOČKE